neljapäev, 27. aprill 2017

Inimese ja arvuti suhtlus: ergonoomika ja kasutatavus

Oma antud blogipostituses räägin ühest meeldivast ja teisest mitte nii meeldivast veebilehe kasutamiskogemusest, lähtudes Jakob Nielseni poolt toodud hindamiskriteeriumidele.

Hea veeb - tellitoit.ee


Õpitavus- tegemist on väga lihtsa ülesehitusega lehega. Avalehelt tuleb valida piirkond, kus inimene elab. Siis saab valida huvipakkuva toidukoha ja sellest omakorda oma tellimuse kokku panna. Väga lihtne kasutada.

Tõhusus- kui ollakse lehte varem juba kasutanud ja teatakse juba ette mida soovitakse tellida ning loodud on ka kasutajakonto, on tellimuse tegemine vaid mõned hiireklikid.

Meeldejäävus- kuna protsesse on vähe: asukoha valik-toidukoha valik-menüü valik- kontaktide lisamine. Seega võib öelda, et see jääb kindlasti kiiresti meelde.

Vead- nendeks on vaid kogemata valele aadressile toidu tellimine või siis kogemata liiga palju tellimine. Esimesel juhul ilmselt esitatakse kuidagi arve raiskuläinud toidu eest või üritab kuller välja selgitada nt helistades õige aadressi. Teisel juhul tuleb lihtsalt maksta.

Rahulolu- kui tellida läbi veebirakenduse on lihtne ja mugav, siis on ka rahulolu ja ilmselt kasutatakse seda rakendust veel.

Kasumlikkus- kuna rakendus toimib, saab maksta ka kullerile sularahas või pangakaardiga ning on online jälgimissüsteem kliendile nägemaks, kus tema tellimus parajasti asub, siis võib öelda, et rakendus on kasumlik.


Halb veeb-Postimees.ee



Õpitavus-antud juhul on tegemist mahuliselt väga suure veebilehega. Kindlasti oleks seal palju paremaid võimalusi, kuidas seda lehte süstematiseerida, aga hetkel tundub kõik väga laialivalguv. Jube erinevate menüüde hulk võtab silme ees kirjuks. Esialgsel külastusel võib endale sobiva uudise leidmine aega võtta.

Tõhusus-seda aspekti pärsib olulisel määral reklaami hulk lehel. Juba avalehel on mõnel juhul ainult reklaam, mille sulgemiseks peab kas 10 sek ootama või lisakliki kuskil tegema. Arvestades, uudiste täismahus lugemine antud veebist on niikuinii tasuline, võiks seda reklaami vähem olla. Ent hetkel tuleb ka pealkirjade ja mōne rea sisu eest vaadata rohkelt reklaami. Seega reklaami tõttu vōtab ka info leidmine palju enam aega, mis muudab lehelt info leidmise ka peale mitmekordset kasutamist väga aeglaseks.

Meeldejäävus- kui mõnda aega ei ole lehte kasutatud, siis võib uuel külastusel nii mõndagi üllatavat olla. Arvestades lehe massiivse suurusega ja reklaamirohkusega sellel, siis seda ka pidevalt modifitseeritakse toimetajate ja arendajate poolt. Näiteks lugedes ühte uudistenuppu, oli vägagi üllatav keset artiklit näha ekraanisuurust reklaami, kus kutsuti ostma Lexust, samas anti positiivselt teada, et sisu jätkub peale reklaami.

Vead-uudiste lugemisest kindlasti otseselt kahju ei saa tekkida. Ehk on ohtudeks pigem infovead lehe tasulisel lugemisel. Samas pakutakse võimalust paberlehe tellijal lugeda ka veebiversiooni tasuta. Sellel juhul on kasutaja kui tellija tuvastamine muidugi suhteliselt ebaturvaline. Vähemalt mõningane aeg tagasi piisas tellija perenimest ja tema kodusest aadressist, et tasuta kogu online materjali lugeda. Ent perenimi ja aadress on tänapäeval üsna kergesti leitavad. Vanasti leidis inimese aadressi ju perenime järgi suvalisest telefoniraamatust.

Rahulolu- see ei ole kahjuks meeldiv. Lehe mastaapsus ja see meeletu reklaam teevad kasutuskogemuse raskeks. Tasuks eelistada mingit muud uudisteportaali. 

Kasumlikkus- veeb kui uudisteportaal küll toimib, ent aeglus selle kasutamisel viitab pigem kahjumlikkusele kui kasulikkusele. Arvestades just aja kui ressursi mõõdet, võiks sama tegevuse ehk uudiste lugemise sooritada kuskil mujal ja ülejäänud ajaga midagi muud kasulikku või meeldivat korda saata.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar